torsdag

Sitter i soffan med en stor kopp te framför mig, fylld med honung för att försöka lena upp halsen. Har packat ner kläder osv i en väska för att göra mig redo för Nässjö imorgon. Först är det samtal, sen ska vi träffa brudparet för att prata om lördagen, sen åkte jag och Erica till Jönköping en sväng innan det blir myskväll och övning hos Moa på kvällen. 
 
Hade samtalet med dietisten idag och det var superskönt. 
Orkar inte ta upp vad vi snackade om för jag är heeeelt slut! 
Så god natt! 
1 fia:

skriven

Hejsan, först vill jag bara säga att du har en helt fantastisk blogg och du verkar vara en sån härlig person.
Jag har en liten fråga och vill du inte eller kan svara så behöver du absolut inte.
Jag är en 19 årig tjej som har en ätstörning, har inte vart sjuk så jätte länge men tankarna är som sagt inte speciellt friska. Jag har under en tid ätit för lite och haft enorm ångest men en dag när jag kom hem från skolan (en fredag) åt vi middag och då åt jag lite mer en vad jag annars brukar göra. Senare på kvällen hände ngt jag mår såå dåligt över, jag åt massa "förbjudna" saker så som en bit kladdkaka, choklad och godis. Asså min mage blev helt helt uppblåst och stor, såg gravid ut kan jag säga. Egentligen vet jag att man kan äta mer, även onyttiga saker utan fara men det känns som jag har gått upp flera flera kilo. Jag väger mig inte men är det så att man går upp jätte mkt bara för man äter typ Normalt i 2 dagar och sen som man brukar igen?
Ingen rolig fråga men du kanske förstår! Kram

Svar: Hej Fia! Tack så himla mycket, vad gullig du är! :) Ska försöka svara så bra det bara går på din fråga.
Saken är väl den att man kan känna sig lite uppblåst om man äter lite mer än man brukar, och det brukar nästan alla känna, även friska! Meeen.. När man, som du nu gör, äter mindre än vad som är normalt så får kroppen liksom lite chock. Den får inte riktigt den näringen och allt som den behöver vilket gör att den ofta sparar lite på "utsläppen" eller vad tusan man ska kalla det, såå svårt att förklara men jag hoppas du förstår. Kroppen går ner i något slags svältläge och gör allt för att den inte ska kollapsa direkt. Den vill helt enkelt hålla en vid liv så långt där bara går. Har man då ätit mindre än vad kroppen behöver ett bra tag så får den också då lite chock när man väl äter "normalt". Då måste den ställa om sig till normalläge för allting. Så bara för att man börjar äta normalt så kommer man absolut inte öka i vikt i all oändlighet. Man kanske ökar några kilo i början tills kroppen är i balans och då lägger den sig på normal vikt.
OCH bara för att man äter godsaker och sånt där någon gång i bland så kommer den inte heller då att lägga på sig en himla massa. Man kanske går upp några hg precis när man ätit det men ökar inte hela tiden. Tänk på alla "friska" som äter godis, kakor osv.. Inte blir dem tjocka bara för det.. (om man då inte äter det heeeeela tiden.. men det antar jag att du förstod ;p)

Sen är det också viktigt att tänka på att man får en skev kroppsvikt och kroppskännedom när man har en ätstörning. Det hänger liksom med vilket är pissjobbigt. Du kan känna dig uppblåst och tjock men ingen annan ser någon skillnad.. Och det beror på att ätstörningen lurar en heeeeeeeeeela tiden till att göra att man ska sluta äta!
Så du ska känna dig stolt över dig själv som vågade äta lite extra middag och unna dig godsaker. Det är absolut inget fel med det någonstans!!!

Hoppas att du fick svar på din fråga! :) Kramar
Emma Isaxon

2 fia:

skriven

Tack så jätte mkt för ditt svar, blev sjukt glad för det. Tacktacktack! Hoppas du mår bättre, krya på dig. Kram

Svar: Ingen fara! Bara att fråga något mer om du undrar. Kanske inte kan svara på allt men kan ju försöka i alla fall!! :) kramar
Emma Isaxon

Kommentera här: